4 tips voor effectieve interacties met je medewerkers bij thuiswerk!

Aexus is een Smart Office huurder aan het gebouw Cumulus in Schiphol-Rijk. Het bedrijf maakt innovatieve bedrijven succesvol. Ze ondersteunen startups en scaleups van over de hele wereld, met markttoetreding, business development, sales- en marketingactiviteiten. Gewoonlijk vanuit kantoren in de VS en Europa, maar momenteel uiteraard even niet.

Daarom heeft Aexus één van haar partners, het Belgische Ambassify, gevraagd om hun inzichten in thuiswerken te delen – en dan met name hoe daarbij goed contact kan worden gehouden met collega’s. Als experts op het gebied van medewerkers-engagement weten zij van de hoed en de rand!

4 tips voor effectieve interacties met je medewerkers bij thuiswerk

Thuiswerken werd ooit gezien als een mogelijkheid om nieuw talent aan te trekken dat op zoek was naar wat meer flexibiliteit in de werkweek. Vandaag is het echter voor veel bedrijven de norm.

Dit brengt extra uitdagingen met zich mee over hoe je je externe werknemers betrokken en afgestemd kunt houden op de inspanningen van jouw bedrijf. Daarom vier tips.

1 Begin met een duidelijke communicatiestrategie

Een slechte communicatiestrategie is nefast voor de betrokkenheid van je thuiswerkende medewerkers. Het is geen rocket science om te weten dat het hebben van een relevante boodschap, die naar de juiste mensen wordt gestuurd, waarop feedback kan worden gegeven, de beste manier is om met je personeel te communiceren.

Aangezien je medewerkers niet op kantoor zijn om nieuwe ideeën of initiatieven te horen, is het belangrijk om effectief met hen te communiceren en niet zomaar aan te nemen dat ze op de hoogte zijn. Ambassify heeft hier onlangs een artikel over geschreven met een handige infographic over communicatie op de werkvloer - download het hier.

2 Stel bepaalde doelen

Thuiswerk vereist twee dingen: vertrouwen en vooraf bepaalde doelen. Je teams werken mogelijk niet in dezelfde tijdzone of werken niet in de traditionele routine van “nine to five”, dus het stellen van realistische doelen met deadlines zal een grote impact hebben op de productiviteit, en geeft je de zekerheid dat je teams op afstand bijdragen aan de groei van jouw bedrijf. Dit betekent ook dat je je medewerkers moet vertrouwen om hun werk gedaan te krijgen en hen de vrijheid moet geven om hun doelen op hun eigen manier te bereiken. Met andere woorden: geen micromanagement!

3 Stel vragen en maak ruimte voor feedback

Als je betrokkenheid bij je thuiswerkende teams wilt behouden, moet je vragen stellen en feedback van hen vragen. Veel bedrijven sturen taken door naar hun werknemers en verwachten dat ze die zonder al te veel uitleg begrijpen. Dit werkt niet, en door nauw samen te werken met onze eigen klanten hebben we gezien dat medewerkers veel meer betrokken zijn bij hun werk wanneer er feedback mag worden gegeven.

Dit kan zoiets eenvoudig zijn als het delen van een bepaald onderwerp en een discussie op gang brengen of het maken van een snelle anonieme enquête om erachter te komen hoe je medewerkers over processen denken. Vraag feedback aan je medewerkers over hoe je het beter kan doen!

4 Wees geduldig

Guns N 'Roses heeft ooit een nummer geschreven met de naam 'Patience’. Het refrein van het nummer is vreemd genoeg van toepassing op hoe je het werken met je externe teams zou moeten benaderen.
Wees geduldig bij het opzetten van je communicatie en hoe je hiermee omgaat. Weet dat Skype- of Zoom-gesprekken kunnen uitvallen als gevolg van een slechte internetverbinding. De hond kan gaan blaffen of er kan een kind de sessie onderbreken. Houd er rekening mee dat deze manier van werken enorm verschilt van de strakke manieren van werken die we allemaal gewend zijn.

Wees flexibel en je zal al snel merken dat je medewerkers productiever zullen zijn, meer betrokken zullen zijn en meer zullen bijdragen aan het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen.

Ben je benieuwd naar de dienstverlening van Aexus? Of wil je weten hoe de experts van Aexus jouw bedrijf kunnen helpen nieuwe markten te bestormen? Neem dan contact met hen op. Ze helpen je graag verder.

Terug naar alle blog posts

Geschreven door:

Jesse.jpg

Jesse Geelen

Ik huur al bij Merin

Een storing of serviceverzoek doorgeven


Een goede klantbeleving leidt tot klanttevredenheid. Het serviceteam helpt daarom huurders in het hele traject van melding tot oplossing. Zit het even tegen? Dan communiceren we dat ook.

 

24/7

Bereikbaar

Ik wil huren bij Merin

Informatie en tips over het huren van bedrijfs- en kantoorruimtes


Ben je op zoek naar een nieuwe kantoor- of bedrijfsruimte en ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden? Ons lead team helpt je graag verder.

Gelijk antwoord?

Misschien staat uw vraag wel tussen de
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen
indigo.jpg

Recensies

Bekijk alle Google Reviews