Bas van Holten over de rol van data en innovatie bij Merin

Vraag Bas van Holten, CEO van Merin, over de rol van data en innovatie binnen Merin en het rondje Amsterdam met de oranje Kever van Thomas & Thomas kan niet lang genoeg zijn. Aan data en innovatie bij Merin geen gebrek, want “alles wat je meet, kan je verbeteren” aldus een bevlogen van Holten in het interview.

Thomas & Thomas
In de laatste aflevering voor de zomerstop om te sparren over digitale innovaties in kantorenland, stapt van Holten op de Hogehilweg 8 bij het Merin boetiekkantoor Keynes Club in Amsterdam Zuidoost. In de Kever worden Thomas & Thomas onder andere meegenomen in de reis die Merin de afgelopen 5 jaar heeft afgelegd met behulp van data via “good old Excel” en later via innovatieve systemen.

Data en de klanttevredenheid
Vanaf dag één is Merin alle data in systemen gaan zetten, om daarmee te analyseren wat allemaal verbeterd kan worden. Door een target te leggen op de responsetijd van serviceverzoeken en vervolgens te meten, kan Merin nu bijvoorbeeld binnen 8 minuten een antwoord garanderen.

Met het centraal stellen van de klantreis en de klanttevredenheid van huurders is de afgelopen jaren bijgehouden hoe en wat Merin kan optimaliseren via een eenvoudige onderzoeksmethode. Zo kunnen eenvoudig verbanden worden gelegd tussen de snelle responsetijd en de tevredenheid van klanten.

Gelukkig, gezond en succesvol
Terwijl van Holten zichtbaar geniet van de rit en oude herinneringen ophaalt over het sleutelen aan zijn Kever, vervolgt de rit richting boetiekkantoor Johnny River. Als grondlegger van het Merin boetiekkantoor concept mag Johnny, zoals Johnny River bijna overal bekend staat, niet ontbreken tijdens het rondje Amsterdam. Johnny staat symbool voor de ambitie van Merin om kantoren te creëren waar mensen het leuk hebben zodat ze met een glimlach naar binnen lopen en daar gelukkig, gezond en succesvol kunnen zijn.

Smart Office huurcontract
Naast het verhuren van grotere metrages via makelaars, heeft Merin met flexoffice concept Smart Office door middel van een slimme innovatie de techniek nu zelf in huis om de klantreis voor huurders van kleinere units dusdanig te vereenvoudigen, dat een huurcontract online binnen 5 minuten geregeld is zonder tussenkomst van derden. Huren via de Smart Office website betekent dan ook een transparante huurprijs tegen concurrerende tarieven, vergelijkbaar met het gemak van het boeken van een hotelkamer. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Apollo kantoorgebouw Zuidoost
Het in 2017 aangekochte kantoorgebouw Apollo in Amsterdam Zuidoost, onderdeel van Plaza Arena, is een mooi voorbeeld waar met behulp van het beter meten en sneller oppakken van issues snel resultaten konden worden geboekt.

Bas van Holten Merin CEO over data en innovatie

Innovatie Tips & Tricks
Met de vele data zet Merin eveneens stappen op het gebied van innovatie. Zo is Merin een traject gestart met een innovatieteam dat kwantitatieve doelstellingen heeft. Door met regelmaat een innovatie te pitchen, waarbij heldere afspraken gelden over de te nemen vervolgstappen bij een behaald resultaat, weet het team innovaties schaalbaar te maken. Oneindig testen om maar te innoveren is er niet bij. “Het moet in één keer, die schaalsprong moet er in zitten”, concludeert van Holten.

In tijden van crisis, gaan mensen nieuwe dingen verzinnen. Komend vanuit de tijd dat we in Nederland te veel kantoren hadden met leegstand, is de innovatiegolf in kantorenland daarom niet zo gek. “Om nieuwe klanten te vinden moest er wel wat gebeuren, het moest dus beter dan de buurman.”

Duurzaamheid
De stap naar voren voor Merin qua innovatie is duurzaamheid. Al het meten van gebouwen willen we juist gebruiken om minder energie te gaan verbruiken. Als onderdeel van deze verduurzaming is Merin een samenwerking aangegaan met Nuon voor een groot zonnedakproject van wel 33.000 zonnepanelen op Merin gebouwen.

Data of happy huurders?
Na een mooie tocht door Amsterdam kan de hamvraag niet ontbreken: data of happy huurders?
“Hoewel data een onmisbare rol speelt binnen de organisatie, maakt Merin gebouwen voor huurders waar ze gelukkig, gezond en succesvol kunnen zijn!”